Nový jízdní řád úplně změní návyky cestujících vlakem

srpen 2019

Na jaké změny se mají cestující připravit od poloviny prosince? 

Od poloviny prosince začne platit nový jízdní na železnici. Přinese řadu citelných změn na trati 240 Brno – Jihlava. „Tou hlavní budou nové časy odjezdů rychlíků, protože se po opravě zrychlí úsek mezi Českými Budějovicemi a Veselím nad Lužnicí,“ uvedl předseda krajské dopravní komise Kraje Vysočina Aleš Kratina.

Vzhledem k tomu, že se jako první do grafikonu zanášejí rychlíky, přizpůsobí se jim ostatní vlaky, drazí se to výrazně v ranním příjezdu studentů od Jihlavy. Novinky? Přibude spěšný Horácký expres. Od pěti ráno budou vlaky jezdit po hodině. Hrozí však omezení posledního nočního spoje z Brna. Dosud jsou cestující v Třebíči zvyklí, že rychlíky směr Brno odjíždějí v lichou hodinu vždy ve 24. minutě. Nově pojedou už osm minut po celé, což je o 16 minut dřív. Může to způsobit komplikace například lidem, kteří v Třebíči pracují odpoledne do pěti a jsou zvyklí dojít na nádraží na rychlík Rožmberk, který směr Brno odjíždí v 17.24.

Posun nastane i v opačném směru. Nyní se cestuje rychlíkem z Třebíče do Jihlavy v sudou hodinu s odjezdem ve 34. minutě. Nově to bude až v 50. minutě.

Jeden moc brzy, druhý pozdě
Ve školním roce nové časy pro rychlíky ovlivní ranní příjezd studentů do Třebíče ve směru od Jihlavy, tedy z vesnic jako Bransouze, Číchov a další. „Dnes jim přijíždí do Třebíče osobní vlak v 7.12, který odjíždí z Jihlavy v 6.21. Nově přijede do Třebíče jeden spoj v 6.34 a další až v 7.42. Tedy jeden příliš brzy a druhý příliš pozdě. Musím připomenout, že se to se netýká Okříšek, kde zastaví rychlík v 6.53,“ vysvětlil při pohledu na chystaný jízdní řád Kratina.

 Co s tím v situaci, kdy řada studentů potřebuje dojet včas na osmou na druhý konec Třebíče na zemědělku či průmyslovku v ulici Manž. Curieových? „Hledáme řešení v rámci městské autobusové dopravy (MAD). Musíme reagovat. I proto, že se na nás obrátil starosta Bransouz. Po chystané změně by se studenti neměli šanci dostat včas do školy,“ naznačil Kratina, který pracuje i jako vedoucí odboru dopravy v Třebíči. „Zvažujeme proto, že bychom změnili u jednoho spoje MAD vedení linky číslo 21. Abychom právě studenty, kteří přijedou vlakem v 7.42, dostali na střední školy,“ řekl. Nyní je představa, že linka 21 počká na studenty na vlakovém nádraží a objede s nimi zemědělku, ulice U Kuchyňky, Táborská a dojede s až na Míčovu k průmyslovce. Podle současných předpokladů by měl autobus dojet ke druhé škole v 7.57, čas zůstane napjatý, ale řešení to je.

Osobní vlak v opačném směru, který dosud odjíždí z Náměště v 6.46, bude podle nového grafikonu odjíždět v 6.51. Nic zásadního se tedy nezmění.

Vlak poslední jistoty
Dále se vedou jednání, která ještě nejsou ve finále ohledně nočního osobního vlaku, jenž zatím odjíždí z Brna denně ve 22.45 a v konečné stanici Třebíč je minutu po půlnoci. Kraj jako objednavatel dopravy ho chce výrazně omezit. Do Třebíče zřejmě bude od prosince zajíždět jen v pátek a v sobotu. Jiné dny má končit v Náměšti. Přitom jde o spoj „poslední jistoty“, jímž se do druhého největšího města Vysočiny dostanou lidé, kterým například při cestě z větší dálky ujedou jiné spoje. „Stále s třebíčským starostou Pavlem Pacalem o tento noční spoj bojujeme ze všech uvedených důvodů,“ zdůraznil Kratina. Věří, že zdravý rozum zvítězí. „Argumentují nám však, že jde o 800 tisíc korun ročně,“ poznamenal.
Kraj ale zatím trvá na svém. „V rámci návrhu jízdního řádu s platností od 15. prosince je daný vlak objednán v pátek a v sobotu s trasou do Třebíče. Ostatní dny končí v Náměšti nad Oslavou. K danému omezení došlo z důvodu velmi rozdílného využívání cestujících ve dnech od neděle po čtvrtek ku využití v pátek a v sobotu,“ konstatoval Pavel Bartoš z krajského odboru dopravy.

Přibudou rychlíky
Mezi pozitiva nového jízdního řádu patří nový první ranní rychlík z Brna do Plzně, který bude v Třebíči už v 6.49. Přitom dnes je to až v 8.31. A přibude díky tomu večerní rychlík v opačném směru. Dnes jede poslední z Třebíče do Brna v 19.24. „Podle nového to bude ve 21.08,“ uvedl Kratina. Jde o rozšíření možností cestovat na velkou dálku na této trase mezi Brnem a Plzní. Cestující bude mít šanci leccos stihnout třeba v Českých Budějovicích.

„Hluché“ hodiny zmizí
Dojde k vykrytí dvouhodinového hluchého času odpoledne. „Dnes jede směr Náměšť odpoledne osobák ve 12.42, pak jede rychlík ve 13.24, ale má omezené jízdy, mimo prázdniny jede jen ve čtvrtek, pátek a v sobotu. Nově to bude tak, že pojede ve 13.08 rychlík každý den, pak osobák 13.44, pak osobák ve 14.35 a rychlík v 15.08. Špička, kdy je poptávka zejména ze strany studentů, bude lépe pokrytá,“ vysvětlil Kratina.

Přibude taky každodenní večerní spoj z Třebíče do Náměště, výhodný pro obyvatele Vladislavi i Studence. Z Třebíče vyjede ve 22.25.

Expresem rychle v Brně
A jak to bude se zmíněnými spěšnými vlaky? Přibudou dva páry, dostanou název Horácký expres a budou zastavovat mezi Třebíčí a Náměští na všech zastávkách. Mezi Náměští a Brnem nezastaví nikde. Cestu do Brna stihnou za hodinu a pět minut. Zpátky to potrvá hodinu a 17 minut, déle než ráno, a to z provozních důvodů, například kvůli sklonu trati. V budoucnu má pomoci elektrizace.

První Horácký expres vyjede z Třebíče v 5.06, v Brně bude v 6.11. Druhý vyjede z Třebíče v 6.06, v Brně bude v 7.11.

Odpoledne z Brna první vyjede ve 14.38, v Třebíči bude v 15.55. Druhý vyjede v 16.38, v Třebíči bude v 17.55.

A mezi ně se vklíní osobní vlak, který vyjede z Brna v 16.44 s cílovou stanicí až v Jihlavě.


Tvorba jízdních řádů je závislá na faktu, že přestože trať 240 z Brna do Jihlavy prošla částečnou rekonstrukcí, zůstává stále málo kapacitní. „Je jednokolejná, v mnoha úsecích, hlavně mezi Okříškami a Jihlavou, chybí zabezpečovací zařízení. Propustnost je zkrátka nižší. To vše musel tvůrce jízdního řádu brát v úvahu,“ vysvětlil předseda krajské dopravní komise Aleš Kratina.

 

Zdroj: Třebíčský deník